Blog nr 1: de man met het gekookte ei

30 juni 2017 - Istanbul, Turkije

Zo, daar zit ik dan. In Istanbul in de "transferzone". Opweg naar mijn Malawi-Tanzania-avontuur. Over 3 uur vertrekt mijn volgende vlucht naar Dar Es Salaam, de hoofdstad van Tanzania. Vanmorgen vroeg opgestaan, naar Schiphol gebracht, gedag zeggen, dat even moeilijk vinden, vervolgens in lange rijen staan en voor ik het wist, zat ik in het 1e vliegtuig opweg naar Malawi. Straks dus naar Tanzania en morgenochtend verder naar Blantyre, Malawi.

Na van stoel gewisseld te zijn op verzoek van een vrouw die naast een bekende wilde zitten, komt op mijn nieuwe plek een donkere man van een jaar of 40 naast me zitten. Hij is druk bezig met precies alle juiste attributen uit zijn tas te halen. Wanneer hij eindelijk alles op orde denkt te hebben en wilt gaan zitten, blijkt hij toch nog iets vergeten te zijn. Ik schrik van de luide "shit" en daar moet hij om lachen. Contact gelegd. Vervolgens blijkt het ijs (of ei, lees verder) breken ook niet lastig, want tussen de hygiënehandgeld, hygiënedoekjes, zakdoekjes en andere spulletjes, heeft hij een gekookt ei in zijn stoelvak gestopt. Het antwoord op mijn vraag of hij die thuis heeft gekookt en meegenomen is: "natuurlijk, je weet maar nooit wat voor eten je hier krijgt". Ik moet lachen en eerlijk toegeven dat ik een pak stroopwafels in mijn tas heb zitten. Na een kort schietgebedje van mijn nieuwe buurman, stijgen we op.

De rest van de vlucht kletsen we uitgebreid over alle verschillen tussen Europa en Afrika. De man met het gekookte ei (ik ben vergeten zijn naam te vragen, ga ik voortaan wel doen) blijkt in Nigeria geboren te zijn, op zijn 16e vanwege armoede met zijn tante naar Nederland te zijn verhuisd en vervolgens door hard werken in Nederland nu een goed lopend bouwbedrijf te hebben in Nigeria, maar nog steeds veel in Nederland te komen. Hij is nu met een zakelijke tussenstop in Istanbul opweg naar Nigeria, waar hij 2 jonge kinderen heeft.

De man met het gekookte ei vertelt over hoe alles beter is geregeld in Nederland, maar hoeveel makkelijker hij het vindt om een bedrijf te hebben in een land waar je juist niet zoveel regels hebt. We hebben het over hoe mensen in Afrika sneller tevreden zijn, de verschillende geloven die naast en met elkaar leven, de grote verschillen tussen Afrikaanse landen, de criminaliteit en corruptie die bijna overal een probleem zijn en de schoonheid van de natuur en de mensen. Het is te merken dat dit een man is die trots is op het continent waarop hij is geboren en hij belooft me dat ook ik verliefd ga worden op Afrika.

Nog 2 vluchten, 3 weken vrijwilligerswerk in een arme community in Malawi, 4 dagen toeristisch chillen op Zanzibar (Tanzania) en we zullen het weten :)

1. Ronald Nijsen:
    30 juni 2017
    En dan nu de hamvraag: hard- of zacht-gekookt ei?
  2. Buurman Do:
    5 juli 2017
    Hij gaat ook verliefd worden op Afrika
  3. Buurman Do:
    5 juli 2017